dimarts, 22 de setembre del 2015

Xavier Vall recorda els joves Bastoners de 1982

ENTREVISTA


[Xavi Vall, a la dreta, ballant bastons amb el seu pare]

En Xavi Vall i Ribalta forma part dels Bastoners de Balsareny i va ser membre de la Colla Petita que es va constituir el 1982. Va néixer a Balsareny el 24 de setembre de 1969. En arribar a l’edat escolar, després d’estudiar l’EGB a l’Escola Guillem de Balsareny, va cursar FP de Mecànica a Navàs, i actualment treballa a la Impremta Orriols. Pel que fa a les seves aficions, segueix de prop diferents esports, ja que es considera bastant inquiet i la majoria l’interessen. Actualment, però, el que més li agrada és fer raids hípics, sortides amb bicicleta i moto. No és massa aficionat a llegir, i sol ser un habitual de la sala Sindicat a les sessions del TEMPO en companyia de la seva família.

— Com va néixer la passió per una dansa com el Ball de Bastons?

— Primer de tot he de dir-vos que m’agraden molt les tradicions, ja que de ben petit vaig començar a ballar amb l’Esbart Dansaire Sant Esteve; també el Ball de la Faixa; i finalment el meu pare em va iniciar al Ball de Bastons l’any 1982, quan tenia 12 anys i es va formar la Colla Petita dels Bastoners.

— Recordes quins eren els components d’aquella Colla Petita?

— Doncs recordo l’Àngel Santasusana, David Solà, David Expósito, José Mora, Damià Soler, Albert Sangüesa, Jesús Ramos, Jacinto i Cipriano Padilla, Bartolomé Recio, Albert Comabella, Ricard Ribera i Arcadi Soler.

— Ens podries dir el nombre de balls i el nom de cadascun?

— En total són sis balls: la Marxa, la Picaceia, el Picotí, el Rotllet, la Draga i l’Airosa.

I pel que fa a les músiques dels Bastoners de Balsareny, es dóna el cas que hi hagi músiques coincidents amb bastoners d’altres indrets?

— Per la meva experiència he de dir que, que jo sàpiga, no.

— Què se sent amb el pas dels anys quan encara avui balles Bastons?

— Escoltar les melodies i els sons del bastons em fa recordar el meu pare i els meus companys, i m’esborrona. Valoro molt positivament aquesta continuïtat tradicional.

D’entre moltes persones i mestres que van ser capdavanters del Ball de Bastons a Balsareny i seran sempre recordats, hi ha el teu pare, Jaume Vall i Sánchez. Com era?

— Era un apassionat dels Bastons. Ell sempre havia valorat i admirat aquells que en el record bastoner van estar davant de la nostra dansa. Jo també avui em sento fidel d’aquella seva passió bastonera i em sento molt orgullós de poder formar part de la seva continuïtat.

— Avui, Balsareny té diferents grups de Bastoners. A manera d’anècdota, ens podries dir quina va ser la primera dona o noia que va formar-ne part?

— Doncs en recordo dues: la Maite Ramírez i l’Eli Caballero. Voldria remarcar que la Maite, en aquests darrers temps, m’ha ajudat molt a tornar a recuperar noies i nois, antics balladors. Com a resultat d’aquesta cooperació, en la passada Festa Major es va poder veure a la plaça un nombre més gran de balladors.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Per publicar el teu comentari és imprescindible que vagi signat amb nom i cognom(s) i població de residència. Moltes gràcies.